3 April 2011

TIPS LAST MINUTE PUN LAYAN JE LA

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia .

Apa khabar semua ? Ouh diharap korang sentiasa pink in health gituuuuu .

Sebenarnya pada pendapat gua , idea blog batch ini sangat menarik . Jadi , terima kasih buat Saudari Adlin Atikah kerana telah menjadi pengasas kepada blog ini .

Gua tak faham kenapa ayat skema sangat =,='

Tomeinyerww dierww . Maaf , gambar cilok fesbuk .

Tapi , bila dah tak ada orang nak update , semua macam malu-malu je nak post dekat sini . So gua pun buat muka tak malu post dekat sini (muka kerek).

Ekceli , gua tengok ramai yang post dekat Bellatrix Batch dekat fesbuk tu tentang scholar sana , scholar sini . Gua yang tak layak mohon ni pun hanya mampu , 'sob sob' bunyi diaaa . Di samping itu aku tengok ramai jugak yang dok konfius nak amik kos apa . Nak pegi U mana . Nak pergi Matriks ke tidak .

Kan Kan ?

Aku tahu , kita semua dilema *tunduk sambil pegang dahi* . Ada yang nak jadi doktor , ada yang nak jadi engineer , cikgu , accountant , farmasi , doktor gigi , doktor haiwan , doktor sakit jiwa dan juga doktor cinta . Okay , yang last tu tipu je .

"Minumlah Jus Mate 5 !" - Dr Kurus .

Jadi di sini , aku nak bagi tips . Sempat lagi nih walaupun UPU tutup hari ni -.-

First , tanya hati .

Tanya diri korang sendiri , korang nak jadi apa . Dalam hal ini , korang boleh pergi bertapa . Hoishh tak perlu lah pergi ke Gua Mulu atau Gua Musang mahupun Gua.com.my . Korang pergi lah usha rumah korang tu . Carik port-port baik punyaaaa . Yang sunyi sepi . Yang bunyi lalat pun tak boleh dengar . Tak kisah lah dekat dapur ke , dekat halaman rumah ke , dekat bedroom ke , mahupun bathroom . Korang duduk rileks-rileks . Jangan tension-tension . Lepastu korang tanya diri sendiri . Asyoself omputeh kata .

"Well , apa aku patut jadi ye "

"Jadi ni lagi baguihh ka jadi tu lagi baguihh ?"

PALING PENTING , "Erm , aku boleh bawak ke tak ?"

Sambil-sambil tu korang boleh pasang lagu Maher Zain jugak kalau nak lagi feeling .

Ni abang sulung gua
Second , tanya mak ayah abang kakak .

Well , lepas korang dah buat pilihan di hati (ceyh macam carik bakal suami je) , korang tanya mak bapak korang . Mintak pendapat diorang . Before that , korang pergi lah buat kerja rumah dulu , memasak ke , jemur kain ke , sapu rumah ke . Kata anak dara . Gua pun dah pandai memasak . Korang bila lagi ? Ehem !

Tak pun , pergi lah buat air kopi ke , teh ke . Twister pun sodap jugak . Masa nak tanya tu , korang bagi mood depa lek lok sikit naa . Kemudian , korang tanya lah apa yang patut . Walaupun diorang bebel ke , dok leter je memanjang , korang hulur je lah telinga tu . Dengar je .

Bila diorang dah bagi pendapat dan cadangan , korang compare balik dengan pilihan yang korang dah buat sampailah korang semua mencapai kata sepakat . Ingat , sepakat membawa berkat .

Ngeh Ngeh .

Third , isi UPU .

Dalam hal ni , ada 8 pilihan . Tak mau cakap banyak .  Korang sendiri dah besar panjang , pandai-pandai lah pikir sendiri macam mana nak isi . Tu pun nak kena ajar ke ? Grrrrrr !


Last , tawakal .

Amik wuduk , pakai telekung , bentang sejadah . Pastu korang doa lah kepada-Nya dan serahkan segalanya . Dapat tak dapat , yang penting kita dah usaha . Kalau tak dapat apa yang kita nak , terima je lah . Jangan nak leleh sana leleh sini . Tak macho aa cengginiiii ! 

Bagi yang non-muslim , korang doa jugak kepada Tuhan masing-masing .

"Sesungguhnya Allah tak bagi apa yang kita nak tapi Allah bagi yang kita perlu" - Bellatrixian .

Kesimpulannya di sini , korang buat lah pilihan yang bijak . Kalau korang dok pikir peluang kerja tu ada ke tak , susah ke nak dapat kerja , perempuan susah berbanding lelaki and bla bla bla . Korang tak payah risau sangat la . Dapat kerja atau tak , tu semua rezeki . Kerja Tuhan . Jangan nak khuatir sangat . Kalau ada rezeki kita tu , ada lah . Yang penting usaha . Bak kata pepatah , hendak seribu daya tak hendak seribu dalih . Ceh ceh !

Don givapp bebbehhhh !

Okay lah . Sampai sini je gua tulis . Korang pun mesti dah menyampah dah . Btw , er er , saja je guna 'gua' sebab bajet gengster . Haktuihhhh -___-

P/s : Apa-apa pun , siapa tengok ABP semalam ? Mari kita ramai-ramai sokong Usop Wilchaaa !

Yang benar , 
Tanpa nama .

7 comments:

syaiCHOLOGIST-to-be said...

nice writing :)) siapa punya kerja neh? HAHAH :p
and jyeahh GO, Usop Wilcha! <3

Cherry Blossom said...

haha. cayalah. ehem2. inshaAllah kite berjaya.
sesape pon yg tulis post ni, terime kaseh byk2. ouh..ya.. kito bakor je.. hehehe :DD

Anonymous said...

Eh, ni aku rasa Mirayue tulislaaah :o Weh weh, aku nak masuk UIA. Nanty bolehla kita kita cuci mata usha pakwe-pakwe hengshem ^^ kan kan Mirayue?

Adlin Ahmad said...

Thanks gengster. Marilah imarah kan blog ni :)

Maira said...

Insyaallah. ish lagi tak sabar nak masuk U. btw aku rasa ni macam mirayue je. hehehe thanks kecik! :p

Illy Ismail said...

This is soooo mira yusleeza. Thank you shawty! Keep writing!

aimi syuhada said...

wah, sangat menyentuh hati pada hasil tulisan 'tanpa nama'. insyaAllah, segala tips ini sangat membantu. terima kasihhhhh.